IKEBANA & ART

Naast het natuurlijk schikken maak ik de ontwikkeling door naar het maken van abstracte ikebana en kunst. Het vormgeven van een idee of concept met onnatuurlijke materialen geeft mij veel plezier en stelt hoge eisen aan mijn creativiteit, technische vaardigheden en aan het gebruikmaken van de principes in de kunst.  Het omgaan met verhoudingen, materiaal- en kleurgebruik, contrasten en ritme zijn enkele elementen.

 

Deze ontwikkeling is niet nieuw. Ook de grondlegger van de Sogetsuschool Sofu Teshigahara streefde vanuit ikebana perspectief naar het creëren van kunst, wat vooral tot uiting kwam in zijn beeldhouwwerken, tekeningen en kalligrafie.

 

Bij het maken en beoordelen van abstracte ikebana en kunst zijn de volgende aspecten van belang:

  • Originaliteit en oorspronkelijkheid
  • Beweging, ruimte en leegte
  • Balans en het gebruik van de juiste verhoudingen
  • Harmonie

 

‘Once all the rules are learned and the techniques are mastered, un unbound field remains for freer personal expression using varied materials’.

 

Een vraag die mij bezighoudt bij het maken van een ikebanawerk/een kunstwerk is: wanneer is het (abstracte) ikebana en wanneer is het kunst? Wat doet het oog van de kijker? Hoe kijkt een kunstenaar, een ikebanist, een passant?

2
1
achtergrond transparant

06 13 34 40 80
gsnoodijk@ziggo.nl
www.ikebana-art.nl

2025, IKEBANA & ART